We gaan in Rotterdam van 50 naar 30 km

26 November 2020, 23:23 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Gemeente Rotterdam
Dennis Tak

De beleidsbeslissers in Rotterdam zijn eensgezind over te roekeloze en levensgevaarlijke snelheden van auto’s in de stad en gaan conform de motie van de Tweede Kamer de maximumsnelheid terugdraaien van 50 naar 30. Het voorstel van PvdA-raadslid Tak vond in de gemeenteraad een unaniem bravo. Iedereen had het recente ongeluk in Rotterdam-West waar een 14-jarig meisje op een kruising de dood vond vanwege een te hoge snelheid van een auto als een steen op de maag liggen. 

Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur is geen garantie dat het asociaal rijgedrag uit de bebouwde kom zal verdwijnen, maar ‘’leidt wel tot minder (dodelijke) verkeersongevallen, vooral bij ouderen en kinderen’’, pleitte Tak, die eigenlijk niet eens een pleidooi nodig had, want coalitie en oppositie waren het – toen het eenmaal op stemming aankwam - roerend met hem eens. Vooraf had de VVD wel een duwtje nodig, maar daar zijn in de politiek de dealtjes voor.*  

‘’Een lagere maximumsnelheid zorgt ook voor schonere lucht, minder geluidsoverlast en aantrekkelijke straten voor wonen en winkelen’’, is het credo van Tak, die in zijn enthousiaste opsomming het voordeel voor fietsers vergat. ‘’Er zijn nog veel meer manieren om de maximumsnelheid in een straat te verlagen, variërend van een complete herinrichting tot creatieve oplossingen zoals tijdelijk groen en het verbreden van fietspaden.’’

In dat kader werd donderdag ook de motie van Ingrid van Wifferen van D66 aanvaard, waarin het stadsbestuur gevraagd werd bij de politie te vragen wat er de oorzaak van is dat op reeds bestaande 30 kilometerwegen zou weinig gehandhaafd wordt. Dat wordt nu nagevraagd. 

* https://dagblad010.nl/Rotterdam%20&%20Regio/de-kuip-op-treurige-wijze-inzet-van-politiekspel